Notícies Demésenllà
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #672 (Del 4
al 14 de març de 2021)
Anem aquesta setmana amb el
segon dels tres lliuraments d’edicions íntegrament femenines amb les que volem
fer una aportació artística i, per què no?, reivindicativa en aquestes dates en
què la igualtat de gènere és un tema central en tota mena d’àmbits. Comencem el
nostre viatge musical número #672 des de la República Sud-Africana amb “Ilanga”,
el nou i formidable disc del cor de gospel d’aires tradicionals Afrika Mamas.
Tot seguit anem a Finlàndia, mantenint un peu a l’Àfrica, amb “Cosmologies”, el
singular debut de la compositora, cantant i virtuosa del kantele Marjo
Smolander, qui es fa acompanyar de músics africans en la seva òpera prima.
Quatre propostes de gran diversitat venen a continuació amb el nou latin jazz
de “Rapsodia Cubana”, disc de la gran pianista Yamilé Cruz Montero acompanyada
pel percussionista grec Christos Asonitis; amb el disc homònim del duet
estatunidenc Shunia, on els sons orientals i el new age s’agafen de la mà; amb
“Yita”, encara des dels Estats Units, cinquè i fenomenal àlbum de la música
d’arrels ivorianes Fely Tchaco; i amb “Himnopsis Colectiva”, el nou i
engrescador treball de sons mestissos de l’andalusa Amparanoia. Acabem l’edició
a Portugal amb “Mariza Canta Amália”, com el seu títol indica de manera
inequívoca, l’homenatge de la gran Mariza a la inoblidable emperadriu del fado,
Amália Rodrigues, de qui l’any passat es celebrava el centenari del seu
naixement.
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #671 (Del 25
de febrer al 7 de març de 2021)
En aquesta època de l’any
acostuma a estar en primera línia tota informació i activitat relacionada amb
les dones i la seva situació en tots els àmbits de la societat actual. Nosaltres
també hi volem posar el nostre granet de sorra als objectius d’eradicar les
desigualtats de gènere i, com no podia ser d’una altra manera, ho fem amb
música de la bona. Arrenquem aquesta edició íntegrament femenina des de Canadà
amb “Songs from Home”, obra meravellosa del grup Polky, formació amb membres d’origen
polonès que remena amb gran talent els sons tradicionals dels seus ancestres. Passem
després per Catalunya amb “Meraki”, nou disc de la terrassenca Mabel Flores en
territori de sons mestissos; per França amb “Aswât”, àlbum fenomenal de la
cantautora d’arrels algerianes Djazia Satour; per Holanda i les illes
indonèsies de Moluques amb “Storyteller”, nou treball d’aromes jazzístics del
bregat duet Boi Akih; per Lituània amb “Styginiu Orkestra”, disc de la virtuosa
violinista Edita Gumauskaité; per la regió senegalesa de Casamance amb “Asekaw”,
debut discogràfic de la jove i prometedora Mariaa Siga; i, per acabar aquesta
primera edició exclusivament femenina de la trilogia que tenim planificada, des
de Romania “Romance”, un àlbum deliciós de la cantant Diana Rasina que
interpreta peces populars en diverses llengües d’arrels llatines, tant de les
majoritàries com de les minoritàries.
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #669 (De
l’11 al 21 de febrer de 2021)
Ja estem aquí, una altra setmana al peu del canó amb el sac ple de músiques fantàstiques que mereixen ser escampades amb entusiasme per contrarestar el constant bombardeig de mediocritats al que ens tenen acostumats la majoria dels grans mitjans de difusió musical. Iniciem un viatge íntegrament europeu des de terres russes amb un formidable cor polifònic del que no sabem el nom però sí que tenen més de cent anys d’història a les esquenes. Tot seguit gaudim amb “Balkantransz”, nou i magnífic disc del grup hongarès Poklade que ens mou per diversos espais sonors balcànics. En l’espai tot terreny dues propostes; de nou des de Rússia “Klyukva”, àlbum de fusions entre tradició i modernitat del grup Staritsa; i des de Finlàndia més fusions, les del disc “Cihkkojuvvon”, obra del sensacional grup Gájanas que passa el gènere joik pel sedàs del rock progressiu. Acabem amb la secció mediterrània amb altres dues propostes: des de França “Cavalluccio”, àlbum de Lalala Napoli, banda que es capbussa en el terreny de la tarantella; i des d’Itàlia “The Lonely Sunflower”, nou treball de Massimo Giuntini Band, projecte que remena amb mestria la vessant més cèltica dels sons tradicionals del país transalpí.
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #668 (Del 4
al 14 de febrer de 2021)
La nostra persistència es
fonamenta en la vostra fidelitat; com que sou fidels a la cita setmanal amb les
músiques Demésenllà breguem constantment perquè no us avorriu de seguir-nos en
els nostres fabulosos viatges sonors arreu del planeta. Aquesta setmana
arrenquem amb “Gerasonobu”, el nou i deliciós àlbum de la jove capverdiana
Elida Almeida, farcit amb els ritmes enganxosos i les dolces melodies que l’han
catapultat a l’èxit internacional. Tot seguit, a través d’un àlbum de
compilació d’un segell discogràfic, visitem Geòrgia amb les fantàstiques peces
del grup Bani Hill Band i, de manera simultània, la República de Tuva i Níger
amb les composicions de Nomads Roots, treball de fusió de dues importants bandes
ja consagrades, Huun Huur Tu i Anewal. Des d’aquí i fins al final de l’edició,
només dones en aquesta edició en la que són majoritàriament protagonistes: des
de Catalunya “Mystik Rain” de la compositora, pianista, multi-instrumentista i
cantant Anna Fité; des de Cuba “La Flor”, obra de la jove violoncel·lista i
cantant Ana Carla Maza; des de Grècia algunes cançons d’un dels nous valors
musicals del país, la jove i trencadora Marina Satti; des de Portugal “Matriz”,
el nou i brillant àlbum de suaus textures de la consagrada Sara Vidal; i, per
acabar l’edició, des de Louisiana
“Vari-colored Songs: a Tribute to Langston Hughes”, el nou i
formidable treball discogràfic de la violoncel·lista, cantant i
multi-instrumentista d’arrels haitianes Leyla McCalla.
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #667 (Del 28 de gener al 7 de febrer de 2021)
La bona música no s’atura! Us
convidem a acompanyar-nos en una nova aventura musical que ens ha de conduir
per alguns dels racons sonors més majestuosos del planeta, l’edició Demésenllà
#667. Avui l’arrencada serà molt especial amb la presentació íntegra de “The
Best of TWMC 2020”, una sensacional compilació en la que, com a membres
d’aquesta organització internacional, la
Transglobal World Music Chart, tenim una seixantena part de
responsabilitat, ja que el disc recull la música de dotze artistes que entre el
setembre de 2019 i l’agost de 2020 han estat en el número #1 de les llistes
mensuals, amb una única excepció. Després d’aquest fabulós entrant, degustem en
la nostra secció multi-usos tres propostes amb les veus femenines com a
denominador comú: des d’Austràlia el disc “Misra Chappu” amb les versàtils acapella
del grup Coco’s Lunch; des de Portugal el disc homònim de debut del projecte “Anfiguri”
amb una nova visió dels sons populars; i des de Dinamarca l’àlbum “Mothr Tongues”
amb diversos folklores europeus interpretats en mode polifonia. Tanquem l’edició
des de la regió Índia del Rajasthan amb els sons ancestrals del disc “Live at
Global”, última obra del veterà i venerable músic Lakha Khan, un dels
principals ambaixadors internacionals de les tradicions musicals d’aquelles
contrades.
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #666 (Del 21
al 31 de gener de 2021)
Ja estem aquí, una setmana
més, preparats per entretenir-vos durant dues hores amb una nova i fenomenal
edició Demésenllà que, malgrat el seu número, està lluny de qualsevol mena de
pràctica ocultista o demoníaca. Comencem el viatge amb un peu a Itàlia, l’altre
al Estats Units i un tercer a Tunísia, orígens dels músics que conformen el
trio Fanfara Station, grup que remena els sons del nord d’Àfrica barrejats amb
electrònica i aires balcànics en el seu fantàstic “Tebourba”. No ens mourem
d’Itàlia amb “Venti”, debut del duet format pels virtuosos de la guitarra
“battente” calabresa Francesco Loccisano i Marcello De Carolis, junts per a
aquesta estupenda aventura musical. En l’espai tot terreny tres propostes ben
contrastades: des del Quebec “Souvenance”, nou àlbum de pur folk del versàtil i
prolífic François Couture; des de Califòrnia “Long Time Passing”, última i
brillant obra dels bregats i aplaudits Kronos Quartet; i des de Bèlgica
“Atlántico”, eclèctic àlbum del Fapy Lafertin New Quartet. Acabem l’edició
visitant novament contrades mediterrànies, en aquest cas ibèriques, amb un tast
del disc “Canto das Xacias” de la jova banda gallega de sons cèltics
Dequenvessendo, i amb el debut discogràfic homònim del grup català La Companyia
Minimíssima i la seva innovadora visió dels sons tradicionals autòctons i
d’altres contrades pròximes.
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #665 (Del 14
al 24 de gener de 2021)
Un altre temporal, en aquest
cas de neu, vent i gelades, ha escombrat les nostres terres, però no ens fa res
perquè les músiques que tenim entre mans en aquesta edició Demésenllà #665 són
d’allò més càlides i confortables. Iniciem el passeig sonor des de terres
castellanes amb “Cantar y Batir”, el nou i fenomenal àlbum del gran Eliseo
Parra que ens torna a acostar a les més autèntiques tradicions musicals
ibèriques. Després ens solacem amb “Tides of Time”, una obra magnífica que ens
arriba des la ciutat índia de Calcuta amb el grup Gharana i les seves fusions
de sons tradicionals i rock d’aires psicodèlics. En l’espai eclèctic quatre
engrescadores propostes amb grans instrumentistes com a protagonistes: des dels
Estats Units “Sitar Christmas” de Sean Thomson amb nadales anglosaxones tocades
amb el seu instrument; des d’Àustria “Sisyphus”, nou disc de la virtuosa grega
del kanun Sofia Labropoulou; des del Regne Unit “Twenty’s Plenty”, nou treball
folk-jazzístic del guitarrista Chris Felgg; i des de Brasil “Rastilho”, àlbum
versàtil amb sons autòctons diversos de la mà del guitarrista Kiko Dinucci. Per
acabar l’edició tornem als Estats Units, concretament a la localitat
californiana de Palo Alto, per gaudir amb el flamenc contemporani del virtuós guitarrista
Emad Bonakdar contingut el seu disc “Eastern Constellation”.
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #664 (Del 7 al 17 de gener de 2021)
El fred hivernal està ben
viu en aquestes dates, però tenim un mètode infal·lible per escalfar-nos: una
nova i entretinguda edició Demésenllà amb dues hores de ritmes i melodies de
diversos punts de la geografia planetària. Comencem el camí amb un disc superb
anomenat “Voces del Desarraigo”, tercer llarga durada del grup Tündra que des
de La Rioja ens convida a revisar el folklore de la Serralada Celtibèrica amb
una energia inusitada. Tot seguit visitem remotes zones d’Egipte amb “Zar”,
àlbum magnífic del grup Mazaher que s’endinsa en els sons més ancestrals
d’aquelles contrades desèrtiques regades pel riu Nil. En l’espai tot terreny
quatre propostes africanes més: “V.A. Mogadiscio: Dancing Mogadishu 1972-1991”,
obra que recull èxits de les pistes de ball de Somàlia de fa més de trenta
anys; “Take One 1974-1979”, compilació de l’Hallelujah Chicken Run Band amb les
cançons que triomfaven en el Zimbabwe d’aquells anys; “Sira Kura”, càlid i
engrescador maridatge entre músics de Mali i de Dinamarca; i “Kaladounia”,
singular i fenomenal treball del músic de Burkina Faso Kaito Winse. Acabem
l’edició en clau yiddish des d’Àustria amb el nou i deliciós àlbum de la
cantant i guitarrista Isabel Frey, “Millenial Bundist”, on el protagonisme és
per les cançons revolucionàries i de resistència.
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #663 (Del 31
de desembre de 2020 al 10 de gener de 2021)
Cadascú té les seves dèries
en l’arrencada d’un nou any, normalment amb la idea de fer un reset amb les
coses negatives del passat i començar el nou període en positiu i amb l’esperança
que vinguin temps millors. La nostra dèria és tot un repte: intentar seguir
oferint-vos músiques de gran diversitat i molta qualitat. Anem en aquesta
edició amb un recull de nou propostes arribades a la nostra discoteca en els
darrers mesos que compleixin amb els requisits del repte: des de Mèxic i
Bèlgica “Chin”, nou EP d’electro-cúmbia del duet Memo Pimiento Electric
Orchestra; des de Cuba “Te lo Dije”, nou i flamant àlbum de latin jazz del
pianista Harold López-Nussa; des de Galícia “Xuntas”, original obra cèltica del
grup Sangre de Muérdago; des de Rússia “Here Flashes the Morning”, debut del
grup folklòric cosac Kazachya Sprava; des de Mali “Kora Électrique”, disc del talentós
Madou Sidiki Diabaté; des d’Hongria “My World, Világom”, amb fusions d’aires
jazzístics del grup Atacca World Music; des de França “La Tête dans le Mur”, àlbum
del versàtil virtuós de la tuba Clément Oury; des de la República Sud-Africana “Shebeeb
Queen”, nou treball del veterà músic Vusi Mahlasela; i, per acabar l’edició, de
nou des de França “Solarius Gamma”, obra fenomenal d’ethiojazz del grup Ozferti
comandat pel músic Florian Doucet.
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #662 (Del 24
de desembre de 2020 al 3 de gener de 2021)
De cap manera, no es pot fer
el trànsit d’un any al següent sense una nova dosi de músiques fabuloses
d’arreu del planeta... ja esteu bé on esteu, doncs, en l’edició Demésenllà
#662, on us esperen dues hores de ritmes i melodies de qualitat suprema.
Comencem el camí en terres catalanes amb Nihan & The Single Camels,
projecte màgic nascut de la complicitat entre la cantant turca Nihan Devecioglu
i el violoncel·lista israelià, català d’adopció i veí del Maresme, Sasha
Agranov, qui ens explica de què va aquesta preciosa aventura. Tot seguit anem a
Dinamarca per divertir-nos amb el tercer disc del grup danès Trolska Polska,
versàtil formació que convida a la rauxa envoltant-nos de criatures
mitològiques nòrdiques. En l’espai més flexible tres fantàstiques propostes:
també des de Dinamarca “Hopsa 101”, obra folk del duet Maskineri; des de
Bèlgica el debut en solitari del gran acordionista Hartwin Dhoore; i de nou des
de terres catalanes “Gaudeamus Omnes”, treball ben original i captivador del
duet “Alexandrae” format per Marc Vilajuana i l’Elena Tarrats. Visitem en la
recta final contrades caucàsiques amb l’últim àlbum del grup georgià de cants
polifònics Zedashe, formació amb trenta anys d’història que amb “Silver
Sanctuary” ens transporta a un univers d’autèntica música popular.
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #661 (Del 17
al 27 de desembre de 2020)
Hi ha moltes coses d’aquest
any que en breu s’acabarà que es poden qualificar com a ben tristes, fins i tot
dramàtiques; nosaltres, però, hem intentat mantenir l’ànim constructiu amb
l’ajuda impagable dels centenars de músiques extraordinàries que us hem anat
oferint edició rere edició. Aquesta, la número #661, arrenca des de Polònia amb
“Wiazanka”, segon treball del trio Wowakin, músics fabulosos als que, amb molt
de goig, vam descobrir fa poc més de dos anys. A continuació anem cap a Suècia
per xalar amb la més popular banda de ritmes balcànics d’aquelles contrades
nòrdiques, la bregada Süperstar Orkestar, que ens il·lumina l’esperit amb el
seu disc “Hope”. En l’espai tot terreny, des de Sevilla el jazz en estat pur
del trompetista neozelandès Trevor Coleman i el seu disc “Trio with Myself”;
des dels Estats Units, els sons aràbics contemporanis del disc “Arabic Xhaman”
del músic Rami Gabriel; i des del Regne Unit, l’última i engrescadora obra de
fusions afro-avantguardistes del projecte Invisible System. Acabem l’edició amb
sons d’aromes mediterranis tastant “Ruibal”, nou i versàtil àlbum del bregat i
reconegut músic gadità Javier Ruibal, i amb “Soundplaces”, un àlbum preciós
creat i interpretat pel duet format per dos virtuosos dels instruments
tradicionals de corda, el turc Derya Turkan i el grec Sokratis Sinopoulos.
EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #660 (Del 10
al 20 de desembre de 2020)
Ens acostem a aquelles dates
pròximes a la fi de l’any en què moltes persones estan de celebració i en les
que els regals són una constant; nosaltres, com cada setmana, tenim un regal
per a vosaltres en forma de dues hores de músiques meravelloses. Comencem
aquesta edició número #660 Demésenllà amb una proposta absolutament sublim
anomenada Love & Revenge que ens arriba des de França i el Líban de la mà
de Rayess Bek i La MIrza, rescatadors de peces del cinema àrab de fa més de mig
segle passades pel sedàs de l’electro-pop amb resultats sorprenents i
engrescadors. A continuació visitem una remota regió de Benín per gaudir amb la
frescor d’un grup de noies adolescents que amb escassos mitjans barreja rock i
sons tradicionals autòctons, la Star Feminine Band amb el seu disc homònim de
debut. En l’espai tot terreny dues propostes ben xules: “Gote d’Èwe”, segon àlbum
del grup polifònic femení de la regió valona de Bèlgica La Crapaude; i “Ne
Rejtsd El”, àlbum de música urbana sobre fonaments de sons tradicionals del
quintet hongarès Ötödik Èvszak. Acabem amb una llarga recta final d’aires
flamencs amb “Flamencos y Otras Aves Migratorias”, debut sensacional de la cantaora
barcelonina Anna Casado i el grup Maktub Sextet del que ella mateixa ens
explica un munt de coses interessants entre cançó i cançó.
Comentaris
Publica un comentari