Notícies Demésenllà






EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #583 (Del 18 al 28 d’abril de 2019)

foto de TARTIT.
Una setmana més us convidem a escoltar una nova sessió Demésenllà amb un munt de músiques fabuloses i de gran diversitat... fins i tot en aquesta edició especial en què ens centrem exclusivament en sons africans. Comencem el viatge al Marroc amb “Jebda, Spiritual Music from Morocco”, obra d’Abdesselam Damoussi i Nour Edine que arreplega tradicions sufís i les fusiona amb jazz i electrònica; seguim per Bèlgica amb Kel Assouf, músic d’arrels nigerines, i el rock del desert de “Black Teneré”; després tornem al Marroc amb pura música gnawa de la mà d’Houssam Gania i el disc “Mosawi Swiri”; tornem als sons del desert des de Mali amb “Amankor, the Exile”, última obra del grup Tartit; sense moure’ns de Mali escoltem peces de “Niafunké”, nou àlbum del bluesman Hama Sankaré; viatgem a Itàlia per gaudir amb A.T.A, Acoustic Tarab Alchemy, que amb disc homònim barregen mística sufí i jazz; de nou a Mali amb el més gran del blues del desert, Ali Farka Touré i la reedició del mític “The Source”; després cap la República Sud-Africana amb “The Best of the SABC Years”, superba compilació de la llegendària Irene Mawela; acabem l’edició a la Ghana dels anys 80 i el singular funky africà d’Okyerema Asante.





EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #582 (De l’11 al 21 d’abril de 2019)

foto de CoÅŸkun Karademir.
Vet aquí una nova edició de la setzena temporada Demésenllà, la número #582 que, com totes les anteriors, intentem farcir amb tot de músiques fabuloses d’arreu del planeta per fer-vos gaudir durant dues hores. Comencem a Turquia, cantera inesgotable, on trobem avui una obra mestre anomenada “Öz-Essence” creada per Coskun Karademir Quartet, formació on el baglama de Karademir és la referència principal. Continuem amb una altra creació majúscula, “Miri”, nou i engrescador disc del malià Bassekou Kouyaté & Ngnoi Ba amb col·laboracions diverses de gran nivell. Tot seguit escoltem una estona algunes peces de “The Reverie Road”, àlbum de pur folk d’aires cèltics del britànic Mikey Kenney. La resta de l’edició la dediquem a quatre artistes fantàstiques i els respectius nous treballs discogràfics: “Rabia ao Silencio” de la versàtil compositora, cantant i guitarrista gallega Sés, “Chaplin’s Secret” de l’alemanya Dotschy Reinhardt i el jazz manouche del segle XXI, “Spirala” amb precioses composicions d’aromes jazzístics de la clarinetista catalana Carola Ortiz i “Son Verdad” amb la fusió de ritmes caribenys de la cantant dominicana Xiomara Fortuna.




EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #581 (Del 4 al 14 d’abril de 2019)

foto de Emilio D. Miler.

Ja som aquí de nou per convidar-vos a viatjar una setmana més a través dels paisatges musicals més al·lucinants del planeta, en aquesta ocasió novament amb una diversitat estilística i geogràfica extraordinària. Comencem l’edició a Brussel·les amb “Le Futur du Passé”, nou i espectacular treball discogràfic de la Bernard Orchestra en què l’energètica brass band belga ens transporta a territoris sonors balcànics però amb estil propi. A continuació parlem sobre el Festival Labyrinth Catalunya de Cardedeu i ho amanim amb música del Trio Petrakis López Chemirani (Grècia, València i Iran) i de Ross Daly & Kelly Thoma (Grècia). Després el nostre humil i sentit homenatge a un dels grans de la música bretona que va traspassar a mitjans del mes de març, Yann-Fanch Kemener, poc després d’haver publicat “Roudennoù”, el seu últim àlbum. En l’espai eclèctic visitem Finlàndia per gaudir una estona amb dues propostes: el trio d’Helsinki Pauanne i el seu debut homònim i les fusions entre tradició i música clàssica de “Bellows and pipes”, un disc del duet format per Markku Lepistö i Mikko Helenius. Acabem l’edició en clau ancestral amb un deliciós sitar vietnamita en mans del prestigiós músic francès d’arrels vietnamites Tri Nguyen en el seu àlbum “The art of the vietnamese zither”.




El pròxim divendres 12 d'abril Demésenllà fa la seva primera incursió en l'organització d'un concert de gran volada amb l'actuació del duet bretó Astrakan Project en el Centre Cultural Can Balmes de Santa Maria de Palautordera. Vet aquí el cartell amb tots els detalls de l'esdeveniment:

foto de Jordi Demésenllà.




EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #580 (Del 28 de març al 7 d’abril de 2019)

foto de Kitka Women's Vocal Ensemble.
Aquesta setmana tenim una edició especial amb el Mar Negre com a centre de gravetat i tot de sons que ens hi transporten a aquelles properes i alhora desconegudes contrades. Comencem amb “Thorough the Eyes of the Earth”, obra sublim de la cantant búlgara Belonoga, sorgida del popular cor del Misteri de les Veus Búlgares però que dóna una volta de rosca a les tradicions. A continuació anem a Califòrnia per solaçar-nos plàcidament amb “Evening Star”, dissetè àlbum del cor femení Kitka especialitzat en les belles polifonies de l’Europa Oriental i el Caucas. Després tastarem el nou disc de la innovadora banda búlgara Oratnitza, “After Ethno”, replet de potents fusions entre tradició i modernitat. Tornem a sons més tradicionals amb els grecs Rodopi Ensemble i el seu treball “Thraki” on reinterpreten músiques populars de la regió Tràcia, a cavall entre Grècia, Bulgària i Turquia. Per acabar, “Chinka”, àlbum superb de l’amiga Mircan Kaia en què l’enginyera i música turca recull i reinterpreta peces tradicionals cantades en laz-mingrelià, llengua mil·lenària en greu perill d’extinció que es parla en territoris de la costa est del Mar Negre, en parts de les actuals Geòrgia i Turquia.




EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #579 (Del 21 al 31 de març de 2019)

Resultat d'imatges de fotos la trocamba matanusca
Ja estem aquí una altra setmana amb el nostre cabàs musical farcit de propostes d’arreu del planeta que esperem us complaguin tant com a nosaltres. Iniciem l’edició #579 a la localitat valenciana d’Ontinyent, bressol de La Trocamba Matanusca, una formidable banda de sons balcànics que tornen a la palestra amb “A Pic i Pala”, el seu tercer àlbum del que ens parla el trompetista de la banda Pau Sanchís. Tot seguit amb l’àlbum “Alla Zingarese” posem un peu a Chicago amb The Civitas Ensemble i els seus fonaments de música clàssica i l’altre a Praga amb Gipsy Way Ensemble, formació que beu principalment de tradicions musicals hongareses. En la secció eclèctica dos interessants propostes: “En Otros Lugares”, segon treball del singular músic argentí Santiago Córdoba, i “Volando”, també segon disc del quartet de tango canadenc Payadora Tango Ensemble. Acabem en clau mediterrània gaudint primer amb un tast de l’última obra del prolífic músic israelià Idan Raichel, “And if you will come to me”, on trobem diverses col·laboracions de gran nivell, i després amb un bon repàs de “A tribute to Greece”, àlbum sorgit de la col·laboració de dos grans de les músiques hel·lèniques, el compositor i cantant Michalis Terzis i el virtuós de les cordes Vasilis Skoulas.





EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #578 (Del 14 al 24 de març de 2019)

La imagen puede contener: una persona, exterior
Ara sí, la primavera ens arriba amb tota la seva esplendor, però a nosaltres no ens agafa a contrapeu perquè, musicalment parlant, a Demésenllà tot l’any és primavera. Arrenquem la nostra emocionant edició #578 a la ciutat nord-americana de Nova Orleans on viu Leyla McCalla, compositora, cantant i violoncel·lista nascuda a Nova York en el sí d’una família haitiana que presenta “The Capitalists Blues”, un àlbum excels de blues, cajun i altres folklores amb aromes del Carib. A continuació anem a Hongria per tornar a gaudir amb la música de “Tánc a Mindenséggel”, últim disc d’una captivadora formació anomenada Holddalanap Zenekar. En l’espai multi-usos tres propostes de gran diversitat amb “10 Años”, compilació de cúmbies i altres ritmes llatins dels peruans Bareto, amb “Oba”, segon disc d’aires rockers del grup At Adau procedent de l’illa de Borneo, i amb “Bahar”, pura psicodèlia turca de la mà del magnífic trio Umut Adan. En la recta final d’aquesta edició tornem al nostre particular “tablao” amb “Lucía Nieve”, fantàstic disc de fusions flamenques de l’any 2009 obra del virtuós guitarrista belga Myrddin.




EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #577 (Del 7 al 17 de març de 2019)

Resultado de imagen de fotos janusz prusinowski kompania

Són tantes les propostes meravelloses que ens arriben d’arreu del món que sempre ho tenim difícil per escollir el menú musical de la setmana... això sí, amb la garantia que tot serà ben deliciós! Arrenquem la nostra edició número #577 novament des de Polònia, però en aquesta ocasió amb sons estrictament tradicionals, els de “Po Sladach”, el nou i sublim àlbum de la Janusz Prusinowski Kompania que ens regala els sentits amb cada compàs. A continuació anem a terres bretones amb Astrakan Project, duet que amb el seu disc “Inês” ens trasllada a un territori format a parts iguals per tradició i experimentació. En l’espai eclèctic mourem la carcanada amb “High Words”, el nou i trepidant treball de la bregada banda israeliana Jewish Monkeys i fliparem amb  “Blinking light”, quart àlbum de la banda finlandesa Tsuumi Sound System i les seves fusions de tradicions nòrdiques i sons contemporanis. En l’espai dedicat a les músiques creades i/o interpretades per dones fem un tast de “Tous des oiseaux”, nou disc de l’experimentada i reconeguda artista grega Eleni Karaindrou i un bon repàs de sons purament tradicionals, també hel·lènics, de la mà del disc “Music from Greece” de la prolífica i ja desapareguda Domna Samiou, màxima exponent dels sons atàvics de la seva terra.




Ja podeu consultar la llista amb els 40 millors àlbums del mes de març segons els membres de la Transglobal World Music Chart!! Consulteu-la a:

http://www.transglobalwmc.com/category/charts/monthly-charts/





Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #547 (Del 5 al 15 de juliol de 2018)

EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #545 (Del 21 de juny a l’1 de juliol de 2018)

EDICIÓ DEMÉSENLLÀ #514 (Del 16 al 26 de novembre de 2017)